Minggu, 08 November 2015

Terapi Asli untuk Kanser?

Terapi Asli untuk Kanser?

"Kanser adalah perkataan, bukan hukuman" dan diagnosis awal dan rawatan adalah penting.

Ia adalah satu penyakit yang amat kejam & rawatan konvensional untuk itu - kemoterapi, terapi radiasi & pembedahan juga amat kejam, walaupun jauh lebih baik daripada penyakit ini. Abang saya baru sahaja telah melalui kemoterapi (yang mempunyai kejayaan yang paling kecil sekali, tetapi banyak kesan drastik sisi) dan pembedahan sekarang yang banyak yang telah meninggalkan dia dalam kesakitan yang besar (walaupun titisan makan ubat tahan sakit), tidak dapat dikenali dan terhad kepada Unit Rawatan Rapi selama 15 hari - dengan susulan kemoterapi untuk diikuti, dalam kes zarah minit tumor telah terlepas.

Dan selepas semua ini, hakikat bahawa kecenderungan untuk kanser baru adalah tinggi

Abang saya, bapa saya dan datuk meninggal dunia dari jenis yang berbeza kanser - Saya hanya menunggu nombor saya dipanggil.

Walaupun kesedaran yang lebih besar, pengesanan awal dan kemajuan perubatan, kanser masih merupakan salah satu punca utama kematian dan setiap mangsa kanser akan melalui penderitaan ngeri dengan kedua-dua penyakit dan rawatan konvensional untuk itu.

Adakah terdapat rawatan alternatif?

Adakah terdapat apa-apa sebab untuk mempercayai mungkin ada terapi semula jadi? - Jawapannya adalah "mungkin"

Untuk banyak orang, Nigeria dikenali sebagai modal 'penipuan' di dunia. Kepada orang lain ia adalah sebuah negara yang ideal untuk melanjutkan pelajaran & penyelidikan, termasuk Kejururawatan, Perubatan & Sains Haiwan.

Ogun State di Nigeria mempunyai reputasi di Afrika - dan kini di beberapa tempat di Barat - untuk penyembuhan kanser dengan herba tertentu. Adakah ini hanya penipuan yang lain atau ada beberapa kebenaran di dalamnya?

Kanser adalah lebih lazim di dunia Barat daripada di tempat lain. Diet Barat telah lama dikaitkan dengan insiden yang lebih tinggi ini. Namun, ada beberapa jenis makanan yang boleh diperolehi secara percuma di Barat yang boleh membantu dalam mengurangkan risiko kanser.

Doktor Jerry Lee Hoover mempunyai laman web di mana ia termasuk banyak maklumat mengenai makanan itu, pada asasnya direka untuk meningkatkan sistem imun badan & dengan itu rintangan kepada penyakit seperti kanser.

Tetapi Doktor Hoover tidak pergi setakat untuk meliputi terapi semula jadi untuk kanser. Laman web doktor Hoover adalah http://www.cancernaturalcure.com/index.htm

Jabatan Pertanian Amerika Syarikat juga mempunyai garis panduan pemakanan untuk tabiat makan yang sihat di laman web mereka, yang akan membantu mengurangkan kejadian penyakit

Pusat Kanser Sloane-Kettering - salah satu daripada pihak berkuasa terkemuka Amerika Syarikat pada kanser - mempunyai Polisi herba yang memberi amaran mengenai risiko yang terlibat dalam penggunaan herba, tumbuhan dan lain-lain dalam rawatan kanser. http://www.mskcc.org/mskcc/html/11570.cfm

Setakat yang saya boleh menentukan, tiada kajian telah dijalankan ke dalam reputasi Ogun negeri. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa kajian yang dilakukan. Secara ringkasnya, kajian ini telah membuat kesimpulan bahawa terdapat kemungkinan bahawa sesetengah pengamal tradisional telah berjaya merawat beberapa jenis kanser dengan herba, dengan keputusan yang berbeza-beza - dan ada yang mungkin telah benar-benar berjaya.

Tetapi kerana tiada ujian klinikal telah dijalankan, tidak terdapat hubungan antara jenis kanser yang dirawat, herba (s) digunakan, dos yang ditetapkan, tempoh masa rawatan yang telah digunakan, keselamatan atau kesan sampingan akibat rawatan herba dan kecekapan pengamal.

Tambahan pula, yang tradisional, bilangan pengamal secara beransur-ansur berkurangan.

Ia akan menjadi satu kerugian yang besar kepada pesakit kanser jika borang ini rawatan boleh, sebenarnya, berjaya dalam apa jua cara, tetapi tewas kepada generasi sekarang & masa depan.

Apa yang menghalang kajian klinikal yang betul sedang dijalankan? Keraguan & kepentingan diri

Dari mana akan wang itu datang untuk membiayai kajian itu? - Bukan dari Nigeria, tetapi dari Barat atau China.

Pengamal tradisional agak malu untuk membolehkan siasatan terperinci terhadap amalan mereka kerana dua sebab - pertama, kalau-kalau ia didapati bahawa beberapa aspek yang boleh dipersoalkan atau, lebih buruk lagi, yang berbahaya. Dan kedua, mereka takut sumber pendapatan mereka akan diambil dari mereka. Dan Nigeria tidak menggalakkan cenderung untuk membenarkan sama ada Barat atau China untuk merebut pangkalan pengetahuan.

Di Barat, kerana sejarah yang setengah-setengah terapi semula jadi, terdapat keraguan daripada dan kekurangan umum keyakinan terhadap mereka. Tetapi kepentingan diri daripada syarikat-syarikat dadah, industri & kerajaan kanser juga nampak kurang jelas sebagai ancaman kepada siasatan yang sepatutnya.

Adakah terdapat satu penyelesaian yang tidak mengalihkan dana daripada kawasan-kawasan lain penyelidikan kanser? Saya percaya penyelesaian yang mesti melibatkan kumpulan yang cukup berani untuk tidak mempunyai sebarang kepentingan diri dan bersedia untuk meletakkan keraguan diketepikan demi kemanusiaan. Sekumpulan yang akan menghormati & mengekalkan aspirasi pengamal tradisional dan membolehkan manfaat kewangan, jika ada, mengalir ke Nigeria dan tidak ke Barat atau China.

Saya rasa kumpulan kemanusiaan yang mungkin termasuk dermawan sama dengan Richard Branson, Bill Gates atau Dick Smith.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar