Minggu, 08 November 2015

Pukul Rash Haba Dengan Aloe Vera

Pukul Rash Haba Dengan Aloe Vera

Ruam panas (aka haba berduri atau Miliaria) adalah radang gatal kulit yang disebabkan oleh kelenjar peluh terhalang. Biasa dalam panas, cuaca lembap, ia biasanya berlaku di kawasan yang diliputi badan di mana peluh berkumpul atau pakaian mencipta geseran. Digunakan secara teratur, Aloe Vera gel adalah amat berkesan untuk melegakan perasaan terbakar, menghalang jangkitan, dan mengurangkan tanda-tanda ruam panas.

Ruam panas berlaku apabila kulit tidak terdedah kepada udara dan peluh tidak boleh menguap beredar, menyebabkan ia terkumpul di permukaan dan tenggelam ke bawah, menyumbat kelenjar. Bayi kerap terjejas, biasanya di kawasan lampin atau di sekitar lipatan leher. Selain lampin, cuaca panas dan senaman berpeluh, faktor-faktor lain yang menyumbang kepada haba ruam adalah tempoh yang panjang rehat di atas katil, terlalu bersemangat pemberkasan musim sejuk, penggunaan yang berpanjangan selimut elektrik atau pad pemanas, dan ubat-ubatan preskripsi tertentu. Walaupun ruam panas biasanya hilang dengan sendiri dalam satu atau dua hari, rawatan perubatan diperlukan untuk ruam yang merebak, atau disertai dengan demam.

Gejala

Ruam panas mempunyai tiga manifestasi biasa. Dalam semua jenis, peluh disekat di bawah permukaan, meninggalkan kulit kering apabila disentuh. Selain carian imej Google (untuk berani), ada beberapa tanda-tanda yang boleh membantu dalam diagnosis diri.

Miliaria rubra (haba berduri klasik), ruam panas yang paling biasa, dikaitkan dengan gatal-gatal dan lebam kecil atau lepuh dikelilingi oleh kemerahan.

Miliaria crystallina keputusan apabila penyumbatan berlaku pada bukaan saluran dan mempunyai ciri-ciri percambahan kecil, lepuh jelas atau "buih peluh."

Episod kerap ruam panas boleh menyebabkan Miliaria profunda lebih berbahaya, apabila tersumbat berlaku jauh di dalam salur. Kulit tidak mungkin kelihatan merah, dan lebam yang besar dan keras. Ia adalah biasa untuk lebam ini kepada bentuk pertama atau menjadi ketara selepas bersenam. Jika tidak dirawat, ini boleh membawa kepada demam dan mungkin keletihan haba.

Merawat diri anda di

Sebaik sahaja anda telah ditentukan bahawa ruam anda adalah kes haba berduri atau buih peluh dan tidak sesuatu yang lebih serius, terdapat beberapa perkara yang anda boleh lakukan untuk melegakan ketidakselesaan anda, penyembuhan kelajuan, dan mencegah berulangnya ruam panas.

1. Basuh kawasan tersebut dengan air sejuk dan ringan, sabun cair. Menambah secawan halus tanah oat atau baking soda boleh membantu melegakan gatal-gatal.

2. Benarkan ruam kepada udara kering sepenuhnya. Melepaskan tuala. Menggosok kulit hanya akan memburukkan lagi kerengsaan. Mengekalkan kulit yang terjejas terbongkar. Jika mendedahkan kawasan itu bukan satu pilihan, atau anda memilih untuk tidak pergi awam dengan ruam anda, longgar, pakaian bernafas adalah pilihan terbaik.

3. Memohon Aloe Vera gel (tidak losyen) ke permukaan kulit untuk mengurangkan keinginan untuk menggaru dan jangkitan risiko. Simpan di dalam peti sejuk dan rasanya lebih baik.

4. Ikuti sejuk dan berpeluh percuma. Memampatkan sejuk dan dingin dan mempunyai pengudaraan yang baik membantu alam sekitar.

Mengapa Aloe Vera berfungsi

Kesilapan yang biasa dengan ruam panas adalah penggunaan losyen atau minyak untuk melegakan kekeringan. Ini lagi terompah kulit. Aloe gel lurus dari kilang ialah 96% air dan membolehkan kulit untuk bernafas semasa berlawan jangkitan bakteria dan mengurangkan kesakitan. Gabungan lignins dan polisakarida mengaktifkan gel untuk menembusi permukaan, menyampaikan sebatian yang membius tisu, mengurangkan bengkak, dan mencetuskan tindak balas imun kepada lapisan banyak agen topikal tidak pernah sampai. Digunakan setiap beberapa jam, Aloe menangani punca-punca kegatalan di lapisan ini semasa berlawan bakteria pada permukaan, mengurangkan tempoh dan tahap ruam.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar