Minggu, 08 November 2015

Faedah dan Risiko Terapi Chiropractic

Faedah dan Risiko Terapi Chiropractic

Chiropractic dianggap sebagai salah satu bentuk yang paling berkesan dan paling selamat teknik pengurusan kesihatan alternatif. Ia telah berjaya digunakan dalam menyembuhkan sakit belakang akut yang lebih rendah, yang disebabkan oleh trauma secara tiba-tiba atau diulang tekanan ringan di belakang.

Sakit kepala dan sakit leher adalah masalah biasa yang lain yang boleh dirawat oleh chiropractor a. Terdapat juga contoh-contoh resolusi fibromyalgia dan osteoartritis dengan manipulasi yang sederhana.

Seseorang yang telah menamatkan pengajian ijazah pertama sebelum dibenarkan untuk memasuki kursus kiropraktik 4-5 tahun. A chiropractor berkelayakan boleh dikenal pasti oleh 'DC' di hadapan namanya. Seorang pengamal berpengalaman boleh menawarkan kelegaan kesakitan yang ketara dalam masa satu atau dua sesi manipulasi tulang belakang.

Tetapi pertama yang anda perlu tahu jika anda adalah seorang calon yang sesuai untuk kiropraktik atau jika anda jatuh dalam kategori berisiko tinggi. Jika anda menjawab ya kepada mana-mana soalan-soalan berikut, anda tidak boleh pergi di untuk kiropraktik sebagai anda mungkin berakhir semakin teruk gejala anda:

• Adakah anda mempunyai tanda-tanda artritis radang?

• Adakah anda telah disahkan menghidap osteoporosis?

• Adakah anda mempunyai mampatan saraf tunjang?

• Adakah anda anti-koagulan (darah penipisan) ubat-ubatan?

• Adakah anda pernah mempunyai kanser?

Jika jawapan anda adalah tidak kepada semua di atas, anda boleh pergi ke depan dan pilih chiropractor anda dengan baik. Daftar atau kelayakan dan pengalaman dan mendapatkan rujukan daripada pelanggan-pelanggan mereka yang lain, dan hanya jika anda berpuas hati, anda perlu meneruskan.

A chiropractor yang baik akan membincangkan sejarah perubatan dan pembedahan anda dengan anda dan meminta anda tentang apa-apa trauma yang anda telah mengalami pada masa lalu. Mereka akan juga secara fizikal memeriksa anda dan meminta ujian darah dan air kencing, dan dalam beberapa kes, prosedur pengimejan diagnostik, untuk mendapatkan gambaran yang jelas tentang keadaan kesihatan semasa anda.

Pastikan anda membersihkan semua keraguan anda dan anda begitu selesa sebelum anda memulakan sesi. Beberapa ahli tulang menggunakan lembut, manipulasi kuasa rendah, sementara yang lain menggunakan beberapa penyesuaian daya cepat dan dikawal. Apabila manipulasi dilakukan mahir, anda pasti akan melihat peningkatan dalam kualiti dan pelbagai pergerakan bahagian badan yang terjejas.

Terdapat risiko kecil semakin teruk keadaan anda atau lebih serius selepas kesan manipulasi. Kejadian strok diikuti dengan kematian yang telah dilaporkan dalam keadaan yang jarang berlaku selepas manipulasi leher.

Ini adalah mengapa ia adalah sangat penting untuk anda berbincang dan menerangkan semua penyakit anda dengan chiropractor dan juga menyimpan doktor utama anda dimaklumkan mengenai keputusan anda untuk menjalani terapi kiropraktik.

Beberapa kertas kerja telah dibentangkan oleh doktor yang diiktiraf antarabangsa mendakwa akibat yang buruk dari jauh kiropraktik melebihi manfaat. Hujah ini membalas dengan tulang berjaya dengan badan yang semakin meningkat bukti bahawa kiropraktik sememangnya menawarkan kelegaan kesakitan yang besar dan mengubati. Mereka mendakwa bahawa risiko adalah sama seperti dalam perubatan biasa. Kedua-dua pihak bersetuju bahawa walaupun selagi pesakit dimaklumkan tentang apa yang terlibat, mereka boleh dibiarkan untuk memilih pilihan rawatan mereka.

Kiropraktor suka untuk memberi tumpuan kepada pencegahan daripada mengubati. Anda akan mendapati bahawa anda dinasihatkan pengubahsuaian gaya hidup, diet dan perubahan pemakanan, yang mereka percaya boleh mencegah berulangnya sakit-sakit badan. Satu sesi yang berjaya dengan chiropractor dapat membebaskan anda sakit melemahkan anda dan juga menetapkan anda di atas jalan untuk kehidupan yang lebih sihat dan kurang menyakitkan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar