Minggu, 08 November 2015

Memahami Keletihan adrenal

Memahami Keletihan adrenal

Kelenjar adrenal, yang terdapat dalam setiap buah pinggang, menghasilkan hormon penting dalam badan yang penting untuk kehidupan. Hormon-hormon ini penting termasuk adrenalin, kortisol dan adrenalina tidak. Hormon berlebihan atau kekurangan dalam mana-mana hormon boleh menyebabkan masalah kesihatan yang serius di dalam badan.

Keletihan adrenal adalah keadaan perubatan di mana kelenjar adrenal tidak dapat menghasilkan jumlah yang cukup hormon untuk fungsi badan yang betul. Ini menyebabkan pengurangan dalam perubahan dalam metabolisme badan lemak, protein dan karbohidrat, sistem kardiovaskular dan jantung, cecair dan keseimbangan elektrolit, antara syarat-syarat lain.

Ketidakseimbangan hormon adalah punca utama tekanan sehari-hari yang dikelilingi ramai individu sehingga mengakibatkan keletihan lengkap. Keadaan ini tidak mempunyai gejala yang boleh dilihat dan ada kalanya boleh membawa maut. Individu yang mengalami yang sama mungkin kelihatan sihat tetapi keadaan perlahan-lahan melumpuhkan ke dalam badan meninggalkan pesakit dengan tahap tenaga yang rendah.

Punca utama mendasari keadaan ini tidak dapat diselesaikan tekanan berterusan dan berterusan. Tekanan ini boleh menjadi mental, fizikal, emosi, atau luaran seperti kejutan yang melampau, senaman yang berlebihan, keracunan logam berat, bekerja terlalu keras tanpa rehat, kurang tidur, jangkitan, pemakanan yang tidak seimbang, trauma emosi, dan berlebihan dalam perangsang seperti teh , kopi, narkotik dan tembakau.

Biasanya, pemikiran mempunyai kesan yang besar kepada kesejahteraan dan kesihatan adrenal. Pemikiran yang berlebihan atau tekanan menjadikan kelenjar adrenal menyesuaikan diri dengan aktiviti otak meningkat dengan menghasilkan tahap lebihan hormon yang secara beransur-ansur menjadi berkurangan sekali gus menyebabkan sistem imun yang lemah dan adrenal. Semasa peringkat awal keletihan adrenal badan menghasilkan jumlah yang tinggi hormon kortisol yang menyebabkan kepada paras kolesterol meningkat di dalam badan, obesiti, rintangan insulin, osteoporosis, dan kimia otak diubah sehingga menyebabkan kebimbangan, kemurungan, dan tekanan darah tinggi. Kegagalan untuk menangani tekanan yang membawa kepada keletihan kelenjar adrenal dan ia menjadi sukar untuk mengekalkan fungsi badan yang normal psikologi.

Tanda-tanda keadaan mungkin termasuk jangkitan kronik, sentiasa rasa sejuk, kurang nafsu seks, sakit kepala, insomnia, kemurungan, lemah otot, daya ingatan yang lemah, berat badan atau rugi, loya, tekanan darah rendah, keletihan, dan sakit belakang yang lebih rendah di kawasan buah pinggang . Gejala-gejala ini mungkin berbeza dengan sejauh mana keadaan.

Keadaan ini boleh dirawat dengan melawat pakar yang melakukan ujian air liur untuk mengukur tahap hormon adrenal seseorang. Ujian air liur, tidak seperti ujian darah, memberi gambaran sebenar tahap sebenar hormon adrenal di dalam badan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar