Minggu, 08 November 2015

Apa Far Infrared Therapy?

Apa Far Infrared Therapy?

Far Infrared Therapy (FIR) adalah sejenis terapi tenaga yang rendah menggunakan cahaya dalam spektrum inframerah jauh untuk merawat masalah kesihatan. Terapi FIR atau inframerah menggunakan sebahagian daripada spektrum cahaya matahari yang panjang gelombang yang jatuh di bawah lampu merah yang boleh dilihat. Lampu-lampu yang paling bermanfaat adalah mereka yang panjang gelombang dekat ini lampu merah. Haba berseri FIR mampu menembusi sehingga 3.5 inci di bawah kulit.

Terapi inframerah jauh memperbaiki peredaran darah dengan menenangkan saluran darah, meningkatkan tindak balas imun dengan mengukuhkan fungsi sel darah putih, meningkatkan penghantaran oksigen dan nutrien dalam sel ke kawasan tisu lembut, dan meningkatkan peredaran limfa dengan mengeluarkan disimpan toksin. Apabila gelombang FIR digunakan, molekul air yang merangkumi toksin mendapatkan haba dan mula bergetar, yang memecahkan molekul air dan gas siaran dan toksin lain.

Kepincangan akses vaskular, biasanya diiringi oleh aliran akses yang tidak mencukupi, adalah punca utama morbiditi dan dimasukkan ke hospital pada pesakit hemodialisis. Terapi FIR, yang noninvasive dan mudah, boleh meningkatkan aliran akses pada pesakit hemodyialysis melalui kedua-dua haba dan kesan nonthermal itu. Walaupun panas disebabkan, terapi FIR tidak menyebabkan sebarang peningkatan ketara dalam suhu badan teras atau tekanan darah, menjadikan ia lebih selamat untuk warga emas yang mempunyai masalah jantung.

Terapi inframerah juga merangsang hipotalamus, yang mengawal selia pengeluaran neuro-bahan kimia yang terlibat dalam tidur, mood, sensasi kesakitan dan tekanan darah. Jauh terapi inframerah telah terbukti mempunyai kesan positif dalam merawat artritis; kesakitan otot; bahu dan kekakuan sendi; penyakit vena; dan kekurangan imun kerana ia merawat seluruh tubuh dan tidak gejala tertentu.

Terdapat beberapa jenis peranti jauh terapi inframerah di pasaran, termasuk sauna FIR, pad pemanasan, pakaian, dan bekalan peralatan tempat tidur. Jauh sauna inframerah menggunakan karbon atau pemanas seramik untuk menjana haba tidak langsung dalam bentuk tenaga yang rendah jauh gelombang inframerah. Pad Pemanas menggunakan batu jed semula jadi individu. Pakaian dan peralatan tempat tidur produk inframerah jauh seperti pakaian dalam, sarung tangan terapi, penyokong gigi bersama, sarung kaki, cadar, dan bantal menggabungkan direka khas inframerah mengeluarkan fabrik untuk menjana haba inframerah. Ramai daripada produk-produk ini dipertingkatkan dengan unsur-unsur inframerah jauh pemancar terdiri daripada oksida zirconium, aluminium, zink, titanium, dan antimoni. Mereka telah menjalani siasatan terperinci untuk keupayaan untuk mengekalkan haba badan dan mengeluarkan sinar inframerah jauh yang selamat yang menembusi ke dalam sendi dan tisu.

Kajian oleh Gordon Ko dan David Berbrayer di Sunnybrook dan Kolej Pusat Kesihatan Sains Wanita di Universiti Toronto menunjukkan bahawa terdapat peningkatan yang ketara dalam kedua-dua langkah subjektif kesakitan dan ketidakselesaan yang berkaitan dengan Sindrom Raynaud. Satu lagi kajian yang dijalankan oleh Hideyoshi Toyokawa dan lain-lain di Jepun menggunakan tikus menunjukkan bahawa FIR boleh meningkatkan penyembuhan luka dengan ketara.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar