Minggu, 08 November 2015

Saya 25 - Apa Adakah Anda?

Saya 25 - Apa Adakah Anda?

Tidak, saya tidak 25 ... I AM A 25.

25 adalah berapa kali saya mengunyah setiap suapan makanan yang saya makan.

Awak bagaimana?

Dalam artikel yang lain (Meningkatkan Kesihatan Anda dengan Meningkatkan Penghadaman Anda) saya bercakap tentang kepentingan memilih berapa kali anda mengunyah setiap suapan makanan anda. Dengan cara ini anda membuat ia lebih mudah untuk badan anda untuk mencerna apa yang anda makan. Ini penting kerana ia membebaskan tenaga dalam badan anda, yang boleh digunakan untuk tugas-tugas yang berkaitan dengan kesihatan lain.

Tidak ada beberapa set yang anda perlukan untuk diikuti. Anda hanya perlu mencari nombor yang mudah untuk anda ingat, dan kemudian berpegang dengannya untuk setiap hal yg ... pada setiap waktu makan ... setiap hari.

Orang sering memberitahu saya bahawa mengunyah makanan mereka beberapa set kali sememangnya tidak masuk akal. Mereka tidak mempunyai masa atau kesabaran untuk menghabiskan begitu banyak masa dan tenaga untuk makan. Malangnya, ramai orang yang saya mendengar ini dari "secara kebetulan" berlaku kepada juga mengalami masalah penghadaman.

Bukan sahaja mengunyah makanan anda membuat proses pencernaan lebih mudah untuk badan anda, ia juga membuat anda kurang cenderung untuk mendapatkan senak.

Walaupun terdapat banyak sebab orang mengalami masalah pencernaan, salah satu punca utama adalah beban tambahan diletakkan pada sistem penghadaman mereka dengan pemprosesan makanan sebahagiannya dikunyah.

Sekiranya anda ingin tahu, di sini adalah contoh yang cepat bagaimana untuk tidak mengunyah sepenuhnya makanan anda mungkin memberikan kesan negatif terhadap kesihatan anda.

Makan secara tidak wajar boleh menyebabkan senak. Senak boleh menyebabkan ketidakselesaan dan kerengsaan. Ini boleh membawa kepada tekanan. Tekanan menyebabkan badan untuk melepaskan hormon kortisol. Pada tahap yang normal kortisol adalah penting untuk fungsi keseluruhan badan anda. Tetapi semasa tempoh tekanan yang berterusan, kortisol meningkatkan tekanan darah dan tahap gula dalam darah - dan mempunyai tindakan imunosupresif ... ini bermakna bahawa ia "menekan sistem imun".

Kortisol juga merangsang rembesan asid gastrik (asid perut) yang selanjutnya boleh memburukkan lagi senak.

Apabila anda sudah tertekan, jika kortisol dilepaskan ke dalam sistem anda anda mungkin akan mula berasa lebih teruk, menjadikan keseluruhan proses kitaran ganas. Siapa sangka bahawa sesuatu yang mudah seperti mengunyah makanan anda boleh membuat yang banyak memberi kesan kepada kesihatan anda?

Jadi ingat ... mengambil nombor dan mengunyah makanan anda sehingga ia cecair. Cubalah, dan lihat berapa banyak yang lebih baik anda rasa. Anda mungkin terkejut.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar