Minggu, 08 November 2015

Hiponatraemia - Risiko, Gejala, dan Cadangan

Hiponatraemia - Risiko, Gejala, dan Cadangan

Hiponatraemia mengikut definisi bermaksud natrium yang rendah dalam darah. Keputusan hiponatraemia ringan dari kepekatan serum natrium di bawah 135 mmol / L, manakala kepekatan serum natrium di bawah 125 mmol / L mencetuskan hiponatraemia teruk.

Sebagai kepekatan serum natrium jatuh, cecair akan meninggalkan aliran darah oleh osmosis dan berkumpul dalam tisu, menyebabkan bengkak. Jika sel-sel saraf membengkak terlalu banyak mereka berhenti berfungsi dengan betul. Walaupun edema selular juga diterima oleh kebanyakan tisu badan, ia tidak diterima baik oleh otak. Gejala ringan hiponatraemia mungkin termasuk: sakit kepala, kekeliruan, loya dan kekejangan; melalui gejala yang teruk yang boleh mengakibatkan sawan, koma, edema paru-paru, serangan jantung dan kematian.

Terdapat beberapa sebab-sebab spekulasi hiponatraemia dalam atlet. Satu dikenali sebagai sindrom tidak sesuai tindak balas hormon antidiuretic (SIADH) yang menyebabkan menurun pengeluaran air kencing dan meningkatkan pengekalan cecair semasa beban cecair. Tetapi setakat ini faktor yang paling biasa di hiponatraemia adalah minum berlebihan.

Kadar kejadian berbeza 0-0,4% daripada finishers dalam penerbitan berasaskan kes, setinggi 1.3% daripada finishers dalam populasi kajian kohort. Insiden dilaporkan hiponatraemia dalam acara-acara ultra-ketahanan berpanjangan lebih dari 6 jam antara 0,3-27%.

Relevan Pemakanan Sukan

Pemahaman hiponatraemia untuk atlet dan mereka yang terlibat dalam sukan adalah penting kerana banyak gejala-gejala mungkin tidak spesifik dan sama dengan dehidrasi dan penyakit-penyakit yang berkaitan dengan senaman yang lain, yang boleh membawa kepada rawatan yang tidak sesuai. Hampir-kematian akibat hiponatraemia semasa 1985 Comrades ultra-marathon mendorong seterusnya penubuhan makmal lapangan di khemah perubatan beberapa peristiwa ultra-daya tahan.

Dalam keadaan biasa, ia adalah amat sukar bagi individu yang sihat untuk membangunkan hiponatraemia melalui minum keterlaluan dan ini jarang berlaku di luar domain penyakit mental. Ini adalah disebabkan oleh keupayaan buah pinggang untuk memproses dan mengeluarkan air yang berlebihan dan juga memulihara natrium. Walau bagaimanapun, semasa latihan, pengeluaran air kencing berkurangan sebanyak antara 20-60% disebabkan oleh penurunan aliran darah buah pinggang yang membawa kepada kapasiti dikurangkan untuk homeostasis cecair dan oleh itu risiko yang tinggi untuk membangunkan hiponatraemia apabila digabungkan dengan pengambilan cecair berlebihan.

Tidak kira apa 'benar' kadar insiden, hakikatnya ialah hiponatraemia adalah kejadian yang agak biasa dalam domain ultra-ketahanan acara sukan dan oleh itu memerlukan penelitian lebih dekat bagaimana kejadian ini boleh diturunkan, dengan lebih mudah dan dirawat dengan lebih berkesan.

Faktor-faktor risiko untuk hiponatraemia

1) senaman yang berpanjangan dalam cuaca / iklim panas.

Banyak kajian telah mencadangkan bahawa tekanan haba yang lebih tinggi disebabkan oleh keadaan cuaca adalah faktor risiko, terutama semasa aktiviti fizikal yang berpanjangan lebih daripada empat jam.

2) Tidak Diselenggarakan dingin atau menyesuaikan diri individu yang mengalami kehilangan peluh yang berlebihan dengan kepekatan natrium yang tinggi.

Atlet yang telah menyesuaikan diri dengan baik kepada persekitaran mereka biasanya mengeluarkan natrium kurang dalam peluh mereka kerana kapasiti yang lebih baik daripada kelenjar peluh untuk memulihara natrium.

3) Pengambilan yang kerap dalam kuantiti besar cecair natrium bebas semasa senaman yang berpanjangan.

Banyak kajian dan penerbitan telah membuat kesimpulan bahawa terdapat hubungan yang konsisten antara beban cecair dan hiponatraemia. Satu kajian juga telah mengulas bahawa cadangan tertentu untuk ahli sukan untuk menggantikan cecair yang hilang semasa acara telah membawa kepada penggunaan yang berlebihan cecair dimakan dan kejadian berikutnya hiponatraemia.

4) Penggunaan ubat diuretik.

Ubat seperti aspirin atau ibuprofen, atau mana-mana bahan-bahan lain yang menyebabkan kesan diuretik, seperti beberapa ubat tekanan darah tinggi, boleh mengubah fungsi buah pinggang dengan cara yang meningkatkan risiko hiponatraemia semasa acara jangka tempoh.

5) seks Perempuan.

Banyak kajian telah menekankan dan mencadangkan bahawa jantina wanita adalah faktor risiko mungkin apabila dikaitkan dengan latihan daya tahan. Atlet wanita secara umum cenderung untuk berada di risiko yang lebih tinggi untuk hiponatraemia kerana ramai badan mereka yang lebih kecil.

Faktor-faktor risiko tambahan:

6) jisim badan yang lebih rendah.

Ini disebabkan oleh fakta bahawa mereka yang mempunyai kurang berat badan akan mempunyai keperluan cecair mutlak yang lebih rendah dan ia akan mengambil kurang cecair untuk mencairkan cecair selular tambahan.

7) kali perlahan penamat.

Faktor risiko dikaitkan dengan 1) dan 3), kerana finishers perlahan bersaing untuk lebih lama, mereka mempunyai jumlah yang lebih lama untuk menelan lebih cecair.

8.) kurang pengalaman Race.

Faktor risiko mungkin akan dikaitkan dengan 7), mengikut finishers perlahan adalah lebih cenderung untuk menjadi tidak berpengalaman dan boleh pengetahuan juga kurang amalan pengambilan cecair selamat.

Cadangan

Atlet mengambil bahagian dalam acara-acara ketahanan yang lebih besar daripada empat jam tempoh hendaklah, jika boleh, bersaing dalam acara yang diadakan dalam keadaan cuaca yang sejuk dan jika persembahan dalam keadaan yang panas, latihan penyesuaian akan bermanfaat. Dalam peristiwa-peristiwa lebih daripada empat jam tempoh, minuman sukan yang mengandungi natrium akan memberi manfaat. Jika dahaga digunakan sebagai penunjuk kepada pengambilan cecair ini berpotensi boleh menyebabkan kehilangan dalam prestasi disebabkan oleh dehidrasi yang berlebihan. Ia akan, pada pendapat penulis, jauh lebih bermanfaat untuk mewujudkan satu pelan pengambilan cecair berdasarkan strategi diuji dalam latihan berasaskan kepada mengekalkan berhampiran dengan pra-kira berat badan dan selepas senaman dan menggunakan jumlah yang atlet boleh bertolak ansur tanpa kesan sampingan negatif seperti gastro tekanan -intestinal dan ketidakselesaan.

Atlet perlu mencuba terlebih dahulu dalam latihan untuk menentukan pengambilan cecair yang sewajarnya dan mengambil kira dan perbicaraan yang berbeza keamatan senaman dan iklim / persekitaran dalam usaha untuk dipadankan dengan keadaan kaum. Walau bagaimanapun, di bawah apa keadaan sekalipun mereka menggantikan cecair lebih daripada apa yang hilang. Jika minuman sukan hipotonik mengandungi natrium adalah untuk dimakan pada majlis itu, ini perlu dilakukan dengan pemahaman bahawa minuman itu tidak melindungi hiponatraemia tetapi boleh melambatkan atau mencegah kejadian ini apabila diambil dalam jumlah yang cukup.

Mana-mana atlet mengambil ubat-ubatan yang boleh mengubah fungsi buah pinggang, seperti NSAID atau diuretik, harus berunding dengan doktor mereka sebelum menjalankan apa-apa kejadian ultra-daya tahan. Finishers Perlahan, wanita dan mereka yang mempunyai jisim badan yang rendah perlu sedar bahawa mereka mungkin mempunyai risiko yang tinggi hiponatraemia.

Setelah mengamati seorang atlet dengan hiponatraemia, tekanan darah akan stabil, dan juga kadar jantung. A tahap tertentu kekeliruan atau kesedaran diubah mungkin disedari dan juga keadaan bengkak apabila hiponatraemia adalah sederhana kepada teruk. Oleh itu, sesiapa sahaja yang terlibat dalam penilaian atlet runtuh di acara-acara ketahanan harus menganggap hiponatraemia jika atlet menunjukkan tanda-tanda kesedaran diubah tetapi faktor-faktor lain seperti kadar jantung, tekanan darah dan suhu adalah normal.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar