Minggu, 08 November 2015

Sindrom Usus Mudah Rengsa - Apa Adakah Ia? Dan Bagaimana Pemulihan Asli Boleh Membantu?

Sindrom Usus Mudah Rengsa - Apa Adakah Ia? Dan Bagaimana Pemulihan Asli Boleh Membantu?

IBS dan The Gut-Brain Axis

Walaupun punca sebenar tidak dapat ditentukan IBS adalah manifestasi itu ini biasanya berkaitan dengan ke atas aktiviti saraf dan otot-otot usus. Usus mengandungi berjuta-juta neuron dan kuantiti yang lebih besar daripada "merasa baik" neurotransmitter serotonin daripada mana-mana bahagian badan yang lain. Kembung usus mencetuskan gentian saraf lapisan usus untuk menghantar isyarat ke pusat-pusat dalam otak yang mendaftar kesakitan; IBS sakit pesakit 'seolah-olah dianggap pada tahap yang lebih rendah daripada kembung. "Fikiran usus" interaksi membantu untuk menjelaskan mengapa IBS terutamanya yang berkaitan dengan faktor-faktor psikologi dan mengapa tekanan seolah-olah mencetuskan up suar.

IBS biasanya dirawat melalui kombinasi ubat-ubatan anti-tdk teratur, julap untuk sembelit dan antimotility ubat-ubatan (Immodium) untuk cirit-birit. Rawatan tersebut tidak menyediakan penyelesaian kepada IBS, strategi berasaskan pemakanan menyediakan konstruktif, pendekatan alternatif untuk pengurusan simptom.

Peranan Probiotik

Terdapat beberapa trilion "mesra" bakteria (menjejaskan lebih 400 spesies) dalam saluran gastrousus manusia; jenis bakteria menguasai dalam usus yang sihat. "Friendly" bakteria, yang dikenali sebagai probiotik, mengukuhkan integriti lapisan usus sebagai penghalang pelindung untuk mengelakkan organisma atau bahan-bahan berbahaya dari melintas ke dalam aliran darah badan. Sesetengah probiotik yang untuk merembeskan bahan antimikrob yang dikenali sebagai "bacteriocins," yang menghalang bakteria berbahaya. Dengan menyokong pengeluaran asid lemak rantaian pendek (SCFA), yang merupakan hasil daripada penapaian serat oleh bakteria, dan dengan itu menurunkan pH usus, bakteria mewujudkan persekitaran yang tidak menggalakkan untuk organisma patogenik. Kajian terbaru menunjukkan bahawa penggunaan makanan tambahan probiotik boleh membantu pesakit mengawal gejala-gejala IBS.

Probiotik tidak patut dikelirukan dengan prebiotik, ini meningkatkan pertumbuhan bakteria probiotik, mereka termasuk pisang, bawang putih dan bawang.

Lactobacillus Plantarum

L. Plantarum adalah strain tertentu probiotik yang terdapat dalam usus manusia. Ia hadir dalam banyak produk makanan yang ditapai termasuk beberapa keju, sauerkraut, jeruk, buah zaitun brined dan doh masam. Laluan penyelidikan yang berkualiti tinggi telah disiasat kesan penambahan dengan L. Plantarum fungsi gastrousus dengan keputusan yang luar biasa.

Alat bantuan pemakanan yang lain

Minyak pudina mempunyai ciri-ciri semula jadi antispasmodic; enterik bersalut minyak pudina selepas makan adalah disyorkan.

Tips gaya hidup

Makan diet yang berasaskan seluruh bijirin, buah-buahan segar dan sayur-sayuran dan protein yang berkualiti tinggi; mengambil kafein dan alkohol secara sederhana. Pesakit IBS harus mengelak daripada pemanis tiruan. Ramai penghidap mendapati bahawa makanan pedas mencetuskan gejala.

Ia sering disyorkan bahawa pesakit IBS mengurangkan pengambilan serat tidak larut (terdapat dalam bijirin seperti gandum dan rai) sementara meningkatkan pengambilan serat larut (terdapat dalam oat, barli, kekacang dan sayur-sayuran); manfaat ini berbeza dengan individu dan lama kesihatan usus tempoh baki kedua-dua jenis serat boleh dimakan.

Ramai orang mengalami IBS boleh mendapat manfaat daripada diet penghapusan; ini melibatkan mengeluarkan makanan yang anda makan dengan kerap untuk tempoh 7-10 hari. Jika gejala-gejala ketara meningkatkan intolerans makanan boleh menyebabkan masalah, jika ini berlaku maka hanya selepas kira-kira dua bulan perlu makanan secara beransur-ansur diperkenalkan semula. Jangan kekal memotong kumpulan makanan tanpa nasihat profesional. Dalam beberapa kes penyebab IBS adalah pengeluaran yang tidak mencukupi laktase enzim, diperlukan untuk pencernaan gula, laktosa yang terdapat dalam susu dan produk tenusu yang lain; ini boleh disahkan oleh GP dan diuruskan dengan memakan alternatif tenusu seperti susu soya atau mengambil makanan tambahan laktase dengan makanan yang mengandungi tenusu.

Senaman yang kerap boleh meningkatkan gejala, terutama sembelit; 30 minit berjalan kaki pantas kebanyakan hari dalam seminggu adalah mencukupi.

Gabungan makanan tambahan probiotik utama, diet dan pengurusan tekanan yang seimbang, boleh membantu untuk memastikan fungsi pencernaan yang sihat.

Artikel ini adalah untuk tujuan maklumat sahaja dan tidak boleh menggantikan panduan daripada doktor anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar