Minggu, 08 November 2015

Sauna Inframerah - Manfaat kosmetik daripada Sauna

Sauna Inframerah - Manfaat kosmetik daripada Sauna

Aladdin tidak mempunyai monopoli ke atas lampu ajaib. Di China, pakar-pakar perubatan Cina tradisional terlatih telah menggunakan lampu mineral inframerah jauh untuk beberapa dekad. Dikenali sebagai "lampu ajaib", ia telah menjadi popular di kalangan akupuntur, doktor bedah, dan ahli terapi fizikal. Kajian klinikal yang dijalankan terutamanya di Asia, telah menunjukkan bahawa lampu boleh mempunyai pelbagai manfaat kesihatan.

Terapi inframerah jauh boleh mengurangkan keradangan dan edema dari kecederaan tisu lembut seperti tekanan dan keseleo. Ia boleh melegakan sakit artritis, menggalakkan peredaran dan penyembuhan, mengimbangi sistem saraf, dan membaiki masalah kulit tanpa sebarang kesan sampingan yang berbahaya. Kekurangan lampu spektrum penuh dalam persekitaran pejabat yang akan menyebabkan masalah kesihatan yang berkaitan dengan kerja. Malah, sesetengah percaya bahawa lampu neon sejuk putih meningkatkan hiperaktif dan keletihan. Sebaliknya, kesan cahaya matahari boleh meningkatkan tahap oksigen dalam sel-sel, kekuatan otot, dan daya hidup.

Sunlight membantu mengawal aktiviti hormon, meningkatkan fungsi imun, dan memudahkan pertumbuhan tulang. Cahaya inframerah terletak di antara yang boleh dilihat dan ketuhar gelombang mikro bahagian spektrum elektromagnet. Cahaya inframerah mempunyai pelbagai panjang gelombang, sama seperti cahaya yang boleh dilihat tidak. "Berdekatan inframerah" cahaya paling dekat dalam panjang gelombang untuk cahaya yang boleh dilihat dan "inframerah jauh" adalah lebih dekat dengan rantau gelombang mikro spektrum. Semakin lama, panjang gelombang inframerah jauh kira-kira sebesar kepala pin. Jauh gelombang inframerah adalah haba. Kita mengalami ini jenis sinaran inframerah setiap hari dalam bentuk haba-it apa-apa yang mistik. Di Barat, terapi inframerah jauh telah dinaikkan pangkat sebagai sebahagian daripada perubatan alternatif jauh di luar definitiveness kajian menyokong keberkesanannya. Ahli-ahli sains di Pejabat NASA Biologi dan Penyelidikan fizikal (OBPR) sedang mengkaji dipertingkatkan terapi penjagaan kesihatan. Kerja mereka telah terdiri daripada menggunakan pengimbas pengimejan padat untuk memanfaatkan kuasa cahaya haba untuk digunakan dalam pelayaran, pertanian dan pelancongan angkasa, dan kini kesihatan.

Peranti pengimejan inframerah telah digunakan bagi penyaringan barah dan lain-lain aplikasi diagnostik perubatan. Dalam kebanyakan aplikasi ini, prinsip asas adalah bahawa patologi menghasilkan keradangan, dan lokasi ini suhu meningkat boleh didapati dengan imager inframerah. Kajian yang dijalankan di hyper-spektrum teknologi pengimejan untuk lebih memahami manfaat kesihatan yang akan diperolehi daripada pelbagai panjang gelombang tenaga. NASA saintis George Mei memulakan perkongsian dengan klinik penjagaan luka di Hospital Memorial Gulfport di Gulfport, Mississippi. Beliau menyiasat proses penyembuhan dan juga menganalisis terbakar. Namun, NASA tidak terlibat dalam penyelidikan langsung kepada terapi inframerah jauh sebagai rawatan perubatan. Pakar-pakar perubatan Jerman telah menggunakan seluruh badan terapi inframerah untuk lebih daripada 80 tahun dalam satu bentuk.

Pada tahun 1965, seorang doktor Jepun menerima paten di zirkonia seramik pemanas inframerah yang kebanyakannya digunakan secara eksklusif oleh pengamal perubatan di Jepun sehingga mereka dikeluarkan untuk kegunaan orang ramai pada tahun 1979. Konsep inframerah telah terus berkembang dan dipasarkan di Amerika Syarikat sejak tahun 1981. Banyak soalan perlu ditangani untuk mewujudkan asas yang kukuh untuk dicadangkan aktif inframerah sebagai rawatan pilihan bagi penyakit dibincangkan. Banyak produk terapi inframerah jauh kekal yang alternatif eksperimen. Sentiasa berunding dengan doktor anda sebelum menggunakan produk FIR seperti sauna untuk apa-apa sebab. Akhirnya, anda mungkin tidak perlu lampu ajaib tetapi hanya untuk keluar dan mendapatkan beberapa matahari.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar