Minggu, 08 November 2015

Chiropractic: Punca dan Pengurusan Sakit Leher

Chiropractic: Punca dan Pengurusan Sakit Leher

Walaupun sakit leher adalah kejadian yang biasa berlaku, kita tidak boleh mengabaikannya jika kesakitan tidak boleh ditanggung dan jika gejala-gejala lain wujud.

Punca-punca biasa sakit leher

Ketegangan otot yang disebabkan oleh sikap buruk atau postur. Adakah anda masih ingat kali terakhir anda bangun dengan sakit di leher anda? Ini adalah kerana tidur kedudukan yang buruk atau mencondongkan kepala anda dengan cara yang salah. Anda juga boleh mendapatkan otot anda tegang apabila anda meletakkan telefon di antara telinga dan leher anda atau kemerosotan apabila duduk di atas kerusi untuk masa yang lama.

Kemalangan. Sakit leher boleh timbul selepas kemalangan kereta dan whiplash. Otot anda, tisu dan saraf boleh rosak jika leher anda dipaksa menarik diri tidak disangka-sangka kerana tamparan yang kuat atau kemalangan. Ini boleh menyebabkan sakit teruk di leher dan sakit kepala anda.

Masalah cakera serviks. Seperti yang kita mendapatkan lebih tua, kita akan mendapat masalah cakera serviks yang membawa kepada sakit leher. Ini cakera yang terletak di tengah-tengah jurang cakera vertebra. Mereka adalah, perkara-perkara seperti gel lembut yang bekerja sebagai penampan di antara cakera kami. Mereka nipis keluar apabila kita semakin tua menyoalsiasat yang bertopi cakera dan memampatkan pada saraf dekat dengan mereka.

Rheumatoid arthritis juga memberikan cara untuk sakit leher, kerana ia menjadikan sendi leher kami untuk membengkak dan menjadi kaku.
Diagnosis dan Rawatan Sakit Leher

X-ray leher mesti dilakukan sewajarnya mendiagnosis dan mengiktiraf sumber sebenar kesakitan. Prosedur ini akan menunjukkan jika leher mempunyai tulang patah, anjakan bersama atau apa-apa tanda-tanda artritis. MRI adalah satu lagi prosedur yang juga boleh mengesahkan jika terdapat saraf dimampatkan di leher dan jika tisu lembut rosak.

Sebaik sahaja punca utama sakit yang disahkan, doktor akan dapat memberikan rawatan yang betul kepada pesakit. Rawatan ini akan berbeza-beza bergantung kepada punca dan keterukan kesakitan.

Berilah tempoh dan kekangan dalam pergerakan. Ini biasanya disyorkan untuk sakit leher yang disebabkan oleh ketegangan otot. Otot-otot tegang perlu direhatkan untuk membantu dalam pemulihan tisu lembut. A kolar leher mungkin dicadangkan untuk memegang kepala dan untuk mengurangkan apa-apa pergerakan leher. Penggunaan wasiat kolar leher membantu ligamen untuk sembuh.

Analgesik. Jika rasa sakit yang ditanggung, analgesik yang ditetapkan. Walau bagaimanapun, jika pesakit boleh bertolak ansur dengan kesakitan, mereka harus dielakkan, kerana mereka mungkin tidak selamat kepada semua orang. A jaram boleh digunakan sebagai ganti. Ini digunakan pada leher selama kira-kira 15 - 20 minit untuk beberapa kali dalam satu hari untuk mengurangkan bengkak dan untuk meringankan kesusahan. Jika sakit leher adalah kronik, ubat tahan sakit dos atau lebih tinggi lebih kuat dan ubat anti-radang yang ditetapkan untuk memudahkan pesakit dari kesakitan dan mengurangkan bengkak otot.

Terapi fizikal. Ini berguna untuk otot tegang disebabkan oleh hari-hari aktiviti. Otot bertenang apabila diberi urutan yang baik. Otot leher juga boleh berehat dengan memampatkan sejuk atau panas dan yoga.

Penjagaan kiropraktik. Kiropraktor melaksanakan pelarasan kiropraktik untuk melegakan pesakit sakit leher. Rawatan di atas boleh membantu meredakan kesakitan tetapi jika ia berulang, pengurusan kiropraktik adalah perkara yang terbaik untuk cari. Ia adalah kerana tawaran kiropraktik dengan sumber kesakitan yang bukan semata-mata untuk menghentikan kesakitan. Dengan cara menyangka sumber, sakit leher dihapuskan. Ahli tulang boleh sama ada melaksanakan pelarasan serviks atau tulang belakang bergantung kepada kedudukan dan sumber kesakitan.

Pembedahan. Ini biasanya dilakukan untuk sakit yang disebabkan oleh isu-isu cakera serviks.
Sakit leher boleh berkisar dari yang diabaikan atau teruk. Pengenalpastian puncanya akan membantu dalam menyelesaikan penyakit ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar